رفع ارور ۴۰ ۷۰ ۸۰ پکیج ایران رادیاتور

ارور ۴۰ ۷۰ ۸۰ در پکیج‌های آنالوگ ایران رادیاتور (مدل‌های سری M، E و Eco) به معنای افزایش بیش از حد دمای آب یا اصطلاحاً “جوش آوردن” دستگاه است. این خطا زمانی ظاهر می‌شود که سنسور حد (ترموستات ایمنی ۱۰۵ درجه) فعال شود تا از آسیب دیدن مبدل و قطعات داخلی جلوگیری کند. دلیل اصلی این مشکل، عدم گردش صحیح آب در مدار گرمایش به خاطر خرابی پمپ، رسوب گرفتن مبدل یا بسته بودن شیرها است.

من در ادامه بهتون میگم که چطور قبل از اینکه به تعمیرکار زنگ بزنید، خودتان این مشکل رو بررسی کنید. شاید با یه پیچ‌ گوشتی ساده کار راه بیفتد و هزینه الکی ندهید.

چرا چراغ‌های ۴۰، ۷۰ و ۸۰ با هم چشمک می‌زنند؟

وقتی این سه چراغ همزمان شروع به چشمک زدن می‌کنند، یعنی دستگاه به شدت داغ کرده است. سیستم هوشمند پکیج برای اینکه منفجر نشود یا ذوب نشود، سریعاً شعله را قطع می‌کند و پمپ را روشن نگه می‌دارد تا دما پایین بیاید. اما سوال اصلی اینجاست: چرا دما اینقدر بالا رفته؟

ببینید، پکیج مثل کتری نیست که آب توش ساکن باشد. آب باید مدام بچرخد. اگر به هر دلیلی آب نچرخد و شعله روشن باشد، دما در عرض چند ثانیه به ۱۰۵ درجه می‌رسد و این ارور ظاهر می‌شود.

نمایش ارور ۴۰ ۷۰ ۸۰ در پکیج ایران رادیاتور مدل آنالوگ

این عکس دقیقا همان چیزی هست که روی دستگاه می‌بینید. ترسناک به نظر میاد ولی قابل حله.

دلیل اول: گرفتگی شدید مبدل (مخصوصاً در پردیس)

اگر ساکن مناطق کوهستانی با آب سخت هستید، این مورد متهم ردیف اول است. آب پردیس املاح زیادی دارد. این گچ و املاح مثل سنگ کلیه عمل می‌کنند و راه‌های باریک داخل مبدل پکیج را می‌بندند. وقتی راه بسته باشد، پمپ هر چقدر هم زور بزند، نمی‌تواند آب را حرکت دهد. در نتیجه آب داخل مبدل حبس می‌شود و جوش می‌آورد.

خب راه حلش چیه؟ در این حالت حتماً باید مبدل باز بشود و با اسید مخصوص شسته شود. اگر فنی نیستید، به هیچ وجه خودتان اسید نریزید چون مبدل سوراخ می‌شود. برای انجام این کار به صورت تخصصی، می‌توانید با نمایندگی ایران رادیاتور پردیس تماس بگیرید تا تکنسین با پمپ مخصوص این کار را انجام دهد.

رسوب گرفتن مبدل پکیج که باعث ارور ۴۰ ۷۰ ۸۰ می‌شود

دلیل دوم: پمپ گیرپاژ کرده یا سوخته است

خیلی وقت‌ها پیش میاد که در شروع فصل سرما، وقتی پکیج را بعد از چند ماه استراحت روشن می‌کنید، این ارور را می‌بینید. چرا؟ چون پمپ‌های ویلو (Wilo) اگر مدت طولانی کار نکنند، جام می‌کنند یا به اصطلاح “گیرپاژ” می‌کنند.

برای تست این مورد، یه پیچ‌گوشتی دوپهلو بردارید. پیچ بزرگ نقره‌ای روی پمپ را باز کنید (کمی آب بیرون می‌ریزد، نترسید دستمال بگذارید). پشت آن پیچ، محور روتور پمپ مشخص است. با پیچ‌گوشتی سعی کنید آن محور را بچرخانید. اگر سفت بود و نچرخید، یعنی گیر کرده. با کمی فشار بچرخانید تا آزاد شود. اگر بعد از آزاد شدن، پمپ کار کرد که خوش شانس بودید. اما اگر بوی سوختگی داد یا اصلا تکان نخورد، باید تعویض شود.

پمپ پکیج ایران رادیاتور که ممکن است گیرپاژ کرده باشد

دلیل سوم: بسته بودن شیرهای رادیاتور

شاید باورتان نشود ولی خیلی از تماس‌هایی که ما داریم سر همین موضوع ساده است. کاربر فراموش کرده شیرهای رفت و برگشت زیر پکیج (همان دسته‌های زرد یا قرمز) یا شیرهای خود رادیاتورها را باز کند. وقتی مسیر بسته باشد، پکیج روشن می‌شود ولی آب راه فرار ندارد و درجا جوش می‌آورد.

قبل از هر کاری، خم شوید و زیر دستگاه را چک کنید. دسته‌های شیر باید در امتداد لوله باشند، نه عمود بر آن.

جدول چک‌ لیست رفع ارور ۴۰ ۷۰ ۸۰

برای اینکه گیج نشوید، این جدول ساده را مرور کنید:

قطعه مشکوک علائم ظاهری اقدام کاربر
پمپ سیرکولاتور بدنه پمپ داغ است ولی نمی‌چرخد/صدای زور زدن می‌دهد باز کردن پیچ رو و چرخاندن محور با پیچ‌گوشتی
مبدل حرارتی فشار آب گرم کم شده/رادیاتورها سرد و گرم می‌شوند نیاز به رسوب‌زدایی (تماس با متخصص)
شیرهای مدار دسته‌های شیر عمود بر لوله هستند باز کردن تمام شیرهای زیر دستگاه و رادیاتورها
ترموستات حد دکمه ریست روی آن پریده بیرون (در مدل‌های قدیمی) فشار دادن دکمه کوچک بین دو فیش سنسور

چطور پکیج را بعد از رفع مشکل ریست کنیم؟

اگر مشکل را پیدا و حل کردید (مثلاً شیرها را باز کردید)، دستگاه خود به خود راه نمی‌افتد. باید به برد بفهمانید که مشکل حل شده. برای این کار، دکمه “Reset” (چراغ قرمز کوچک) را یک بار فشار دهید. در بعضی مدل‌ها باید ولوم تغییر فصل را یک بار روی صفر ببرید و دوباره روی حالت زمستانه یا تابستانه برگردانید.

اگر بعد از ریست کردن، بلافاصله دوباره صدای قل‌ قل آب آمد و دما بالا رفت، دیگر دست نزنید و دستگاه را از برق بکشید.

حالا بیاید یه مرور کاملا خلاصه روی کل مطالبی که گفتم رو انجام بدیم

پس فهمیدیم که ارور ۴۰ ۷۰ ۸۰ یعنی آب در پکیج نمی‌چرخد و داغ کرده است. اول شیرهای زیر پکیج و رادیاتورها را چک کنید که باز باشند. دوم پمپ را تست کنید که گیر نکرده باشد. اگر اینها سالم بود، به احتمال ۹۰ درصد مبدل دستگاه گچ گرفته و نیاز به شستشو دارد. یادتان باشد این ارور را جدی بگیرید چون مستقیماً با ایمنی دستگاه سر و کار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed