تست خرابی پرشر سوئیچ هوا؛ وقتی فن کار می‌کند اما جرقه نمی‌زند

پرشر سوئیچ هوا (Air Pressure Switch) پلیس راهنمایی و رانندگی دودکش است! این قطعه کوچک و دایره‌ای شکل، وظیفه دارد مطمئن شود که مسیر دودکش باز است و فن به درستی کار می‌کند تا اجازه روشن شدن شعله را بدهد. اما گاهی این پلیس وظیفه‌شناس خراب می‌شود یا فریب می‌خورد. نتیجه؟ فن پکیج روشن می‌شود، با سرعت می‌چرخد، اما دستگاه جرقه نمی‌زند و ارور می‌دهد (ارور ۴۰-۶۰-۸۰ یا E51).

در این مقاله فنی و کاربردی، به شما یاد می‌دهم چطور با یک شلنگ ساده و کمی فوت کردن (!) پرشر هوا را تست کنید و بفهمید ایراد از کجاست.

پرشر هوا چطور کار می‌کند؟

پرشر هوا با اختلاف فشار کار می‌کند. وقتی فن روشن می‌شود، داخل محفظه یک مکش ایجاد می‌کند. این مکش از طریق یک شلنگ سیلیکونی باریک به پرشر سوئیچ منتقل می‌شود. داخل پرشر یک پرده نازک (دیافراگم) وجود دارد که با این مکش کشیده می‌شود و یک کلید میکروسوئیچ را فشار می‌دهد. وقتی کلید وصل شد، برد می‌فهمد که راه دودکش باز است و دستور جرقه و گاز را صادر می‌کند.

پرشر سوئیچ هوا پکیج ایران رادیاتور و شلنگ سیلیکونی متصل به آن

علائم خرابی پرشر هوا

اگر پرشر خراب باشد، سناریوی زیر اتفاق می‌افتد:

  1. شیر آب را باز می‌کنید.
  2. فن روشن می‌شود و صدای آن می‌آید.
  3. چند ثانیه می‌گذرد اما صدای “تیک تیک” جرقه شنیده نمی‌شود.
  4. فن خاموش می‌شود و چراغ‌های ۴۰، ۶۰ و ۸۰ چشمک می‌زنند (یا ارور E51).

این یعنی فن زور می‌زند اما پرشر تاییدیه نمی‌دهد.

روش تست دهانی (فوت کردن!)

هشدار: این تست فقط برای عیب‌یابی موقت است و نباید به عنوان تعمیر دائمی استفاده شود.

۱. قاب جلوی پکیج را باز کنید تا به بالای محفظه احتراق برسید.

۲. شلنگ سیلیکونی متصل به پرشر را پیدا کنید.

۳. شلنگ را از سمت فن جدا کنید (نه از سمت پرشر).

۴. پکیج را روشن کنید. به محض اینکه فن شروع به کار کرد، سر شلنگ را داخل دهان بگذارید و به آرامی (خیلی آرام) مکش کنید (مثل نوشیدن با نی).

۵. باید یک صدای “تیک” ریز بشنوید. اگر مکش را نگه دارید و دستگاه جرقه زد و روشن شد، یعنی پرشر سالم است ولی فن زورِ کافی برای تحریک آن را ندارد (یا ونتوری فن کثیف است).

۶. اما اگر با مکش کردن هم هیچ اتفاقی نیفتاد، یعنی میکروسوئیچ داخلی پرشر سوخته است.

 

دلیل دیگر: گرفتگی ونتوری یا شلنگ

گاهی پرشر سالم است، اما سوراخ ریزی که شلنگ به آن وصل می‌شود (ونتوری) با گرد و خاک یا تار عنکبوت بسته شده است. با یک سوزن نازک سوراخ ونتوری روی فن را تمیز کنید. همچنین چک کنید که داخل شلنگ آب جمع نشده باشد (بخار آب در زمستان‌های سرد پردیس داخل شلنگ کندانس می‌شود و راه را می‌بندد).

حالا بیاید یه مرور کاملا خلاصه روی کل مطالبی که گفتم رو انجام بدیم

اگر فن کار می‌کند ولی جرقه نمی‌زند، به احتمال زیاد پرشر هوا یا مسیر شلنگ آن مشکل دارد. با تست مکش می‌توانید بفهمید خودِ قطعه خراب است یا مسیر هوا مسدود شده. اگر پرشر خراب بود، تعویض آن کار ساده‌ای است ولی حتماً باید مدل اصلی و با پاسکالِ مناسب (مثلاً ۶۰/۴۵) تهیه کنید که می‌توانید از نمایندگی خدمات ایران رادیاتور در پردیس تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed